Veel organisatie willen dat voor elke medewerker, alle relevante data, al dan niet gecertificeerd, op elke gewenst moment, in elke vorm beschikbaar, bewerkbaar, modelleerbaar, analyseerbaar en communiceerbaar is. Wie de laatste zin in zich opneemt kan twee belangrijke functionele gebieden onderscheiden: onbeperkt toegankelijke data en de mogelijkheid om deze data zelfstandig te kunnen importeren, bewerken, modelleren, te visualiseren, te analyseren en te voorspellen.
Een derde functie, datamanagement, wordt niet expliciet genoemd maar zal, zeker in onze ogen, in de nabije toekomst weer aan belang winnen.
De verbreding van Business Intelligence vloeit voort uit de mogelijkheid dat alle data, van ruwe data tot gecertificeerde data, beschikbaarheid is voor alle relevante medewerkers en de verdieping krijgt vorm door de enorme mogelijkheden die medewerkers tegenwoordig hebben om de data naar hun hand te zetten, met een pallet aan rapportage, visualisatie en analyse mogelijkheden die de nieuwe generaties software hen bieden.
De nieuwe generatie moderne data technologieën en werkwijzen worden sterk beïnvloed door de noodzaak voor organisatie om een echte data gedreven organisatie (cultuur) te implementeren. Immers, om concurrentievoordelen te behalen, te behouden en te kunnen kapitaliseren door continue de bedrijfsprocessen te optimaliseren, is data, informatie en software alleen niet genoeg. Het gaat er juist om hoe breed en diep uw medewerkers de data en informatie kunnen gebruiken, hoe het uw medewerkers activeert en hoe zij deze acties concretiseren.
Door deze uitbreidingen spreken wij tegenwoordig liever van Data Intelligence: deze term denkt de lading, wat de data strategie en tools voor uw organisatie moet doen, veel beter. Uiteraard hebben deze veranderingen ook een effect op de dienstverlening en producten van Improvance.